Aktuality
21. ZŠ Plzeň se prioritně prezentuje jako škola s rozšířenou výukou cizích jazyků, a to AJ, NJ, FJ a RJ. V rámci všech těchto „řečí“ se mj. snažíme zapojovat do konverzačních, výtvarných, recitačních, dramatizačních, korespondenčních i jiných soutěží a akcí.
Francouzština je trochu „Popelkou“ v rámci nabídky druhých cizích jazyků od šestého ročníku, neboť nás každoročně početně „válcují“ zájemci o německý jazyk. Přesto se v našem úsilí prosadit tento mezinárodní diplomatický a navíc jednací jazyk všech organizací a institucí spojených s EU, NATO i OSN nevzdáváme. Snažíme se ho učit moderně, kreativně, zábavně, zkrátka tak, aby bavil děti i vyučující. V rámci výuky „pácháme“ možné i nemožné, čímž se samozřejmě snažíme děti co nejvíce motivovat ke studiu tohoto románského jazyka.
Letos v lednu přišla nabídka zúčastnit se již 17. ročníku soutěže, jejíhož vyhlášení se zhostilo tolik organizací a institucí…. No, posuďte sami: Ministerstvo zahraničních věcí, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Francouzský institut, Velvyslanectví Francouzské republiky v Praze, Velvyslanectví frankofonních zemí v ČR a Národní institut pro další vzdělávání v rámci Dnů Frankofonie. Cílem takovéto akce bylo a je podpořit znalosti žáků ZŠ a studentů SŠ v oblasti historie, geografie, kultury a umění frankofonních zemí.
Podmínky účasti jsou i nejsou jednoduché. Mezinárodní organizace Frankofonie (OIF) v Paříži vyhlašuje každoročně deset výrazů používaných v jednotlivých frankofonních zemích, které vytvářejí základ tematického zaměření příslušného ročníku soutěže. Pro rok 2019 byly vyhlášeny následující výrazy:
Arabesque, composer, croquis, cursif/-ive, gribouillis, logogramme, phylactère, rébus, signe, tracé.
Podrobný výklad jednotlivých slovíček naleznete v příloze.
Kategorie ZŠ je výtvarného a také písemného zaměření a probíhá na úrovni školního a poté hned ústředního (celostátního) kola. Soutěžící předkládají výtvarnou práci (kresbu, malbu, fotografii, koláž) ve formátu maximálně A3 a musí v ní být zobrazen význam alespoň jednoho z deseti výrazů vyhlášených pro aktuální ročník soutěže. K této výtvarné části pak musí být přiložen ještě krátký „vysvětlující“ text, samozřejmě ve francouzštině. A navíc každá škola může zaslat maximálně 7 soutěžních příspěvků.
Ještě se vám to zdá jednoduché?
Nám se příspěvků sešlo devět, a to výhradně od dívek ze šestých, sedmých a osmých ročníků. Jedna práce hezčí než druhá. Díla můžete posoudit nejen níže, ale od 18. března i ve vestibulu školy na malé výstavě.
Den Frankofonie připadá na první jarní den, středu 20. března. A právě tehdy budou v Praze vyhlášeny výsledky. Držte nám palce. Já je držím, protože věřím, že Popelkou nemusí nikdo a nic být navěky.