Aktuality
Nedílnou součástí výuky franc. jazyka na naší škole jsou i tzv. reálie. Jednoduše řečeno věci související s kulturou, sportem, přírodou, historií, geografií, trochu i politikou a vůbec běžným životem světa hovořícím francouzsky. Děje se tak napříč všemi ročníky. V tomto školním roce jsme si mj. povídali o vzkříšení pařížské katedrály Notre-Dame, letních Olympijských hrách, uzavření vodního světa Marineland, sledujeme módní přehlídky, posloucháme fr. hudbu a v těchto měsících probíráme i fr. gastronomii. Fenomén zapsaný od r. 2010 na seznam nehmotného světového kulturního dědictví UNESCO. Proč tedy Francii také neochutnat, doslova, resp. si něco typicky francouzského neuvařit?
A tak jsme se do toho v posledních týdnech pustili. Ti mladší nechtěli samozřejmě zůstat pozadu. Každopádně ve všech třídách jsme měli na přípravu, realizaci, konzumaci i úklid jen jedinou vyuč. hodinu. Vyzkoušeli jsme osvědčené recepty, ale nebáli se ani novinek. Samozřejmě že se vyskytla drobná zaškobrtnutí, ale to zkrátka k takovýmto aktivitám patří. O to jsou pestřejší. Jsou to zkušenosti. Nepřenosné. Příště si na „přešlapy“ dáme pozor.
Oblíbené nízké koláče „quiche lorraine“ jsme pekli s žáky ze třídy 6.A. Nasladko i naslano. Svůj původ mají v regionu, odkud mimochodem pocházel František Lotrinský, manžel slavné rakousko-uherské císařovny Marie-Terezie. Byly skvělé, ty naslano se sýrem, šunkou a slaninou, ale i ty sladké s jablky a tvarohovým krémem.
Zahanbit se nedala ani 7.A. Horká čokoláda a oblíbený fr. dezert „mousse au chocolat - čokoládová pěna“ nám moooc chutnaly.
9.B pojala svou mlsací hodinu ve velkém stylu, a tak jsme pekli a vařili menu hned o třech chodech. Jako předkrm krémovou fr. česnečku s nasucho opečenou bagetkou, hlavní chod tvořil opět quiche naslano a jako dezert jsme poprvé vyzkoušeli tzv. obrácený jablkový koláč, tarte tatin. Byly to trochu nervy, nastavit správnou teplotu pánve s máslem a cukrem, aby vznikla sladká pěna a ne připálený karamel, rozválet těsto na přesné rozměry pečící pánve, po upečení správně obrátit. Vše jsme ale zvládli a bylo to moc dobré.
A 9.C? Vařili jsme dokonce dvakrát. „Quiche“ u dětí prostě vede. Vyzkoušeli jsme ale i sushi, specialitu sice japonskou, což ale Francouzi nekonzumují rýži, avokádo, okurky, krevety? Když si na internetu otevřete jakékoliv fr. stránky týkající se jídla a gastronomie, vždycky na vás vyskočí, že rýže je prakticky hned po těstovinách a dokonce i před sýry na jejich druhém místě oblíbených potravin.
Co říci závěrem? Je fajn občas vyvést děti z „komfortní zóny“ lavic a běžných tříd. Nastane změna. Ze zlobičů se mnohdy ve školní kuchyňce stávají skvělí pomocníci a naopak bezproblémoví žáci jsou jako „neználci“. I běžné činnosti jako oloupat cibuli, nastrouhat česnek či nakrájet šunku, nedej bože oddělit žloutek od bílku či si po sobě uklidit jsou pro mnohé ve věku 12-15 let prvotními kuchařskými zkušenostmi. Nelámu nad nimi hůl, jsme ve škole a i tyto, pro dospělé zdánlivé banality, se zde učíme. Občas se něco nepovede, leckdy se nám moc nechce, je to lepkavé, slizké, horké… Ale nakonec do toho jdeme.
Je jaro, astronomicky dnes, 20/3 den štěstí, vrabců a jarní rovnodennosti. Čas činorodosti, pohybu, tvoření. Snad i změn a chuti vyzkoušet něco nového. Třeba po našem vzoru nové kuchařské recepty. Inspirujte se na: www.rajce.net (heslo: tygrousek)
Mgr. Jitka Králová