Aktuality
Ke květnovému koloritu naší školy již po mnoho let s výjimkou těch coronavirových 2020 a 2021) patří pořádání ukázkových hodin francouzštiny. Nejinak tomu bylo v uplynulých dvou týdnech od 24/4-5/5. Žáci ze tříd 6.A+B a 7.B+C pozvali své mladší spolužáky páťáky i jejich paní učitelky třídní do hodin již zmíněné francouzštiny. Ti mladší totiž právě v této době stojí před volbou, jaký druhý cizí jazyk si od 6. ročníku zvolí, zda FJ nebo NJ.
Letos jsme se rozhodli náš osvědčený scénář poněkud „upgradovat.“ Měli jsme sice zpočátku určité obavy, ale ty se nakonec ukázaly jako liché. Až na 1 výjimku jsme pozvali vždy jednu pětku na celou hodinu frániny. Vyplatilo se, více času, tím pádem i prostoru na rozmanité činnosti, dotazy i kooperaci žáků. Během 8 ukázkových hodin se tak páťáci seznámili s učebnami pro výuku FJ, oběma vyučujícími, dvojjazyčnými učebnicemi (česko-fr., což je velká výhoda), dozvěděli se od těch starších o aktivitách běžných výukových i těch nad rámec, vyzkoušeli si 1 jazykolam, opakovali slovíčka podobná češtině i angličtině z oblasti sportů, hudebních nástrojů, zvířat, barev, členů rodiny atd., zahráli si u tabule jednoduchou obrázkovou hru na slovní zásobu, seznámili se s „postery-plakáty,“ na které si při jakékoliv příležitosti píšeme česká slova původem z FJ (a že jich není zrovna málo), zhlédli krátké (ve škole) natočené video, na základě hezké prezentace odpovídali na to, co již vědí o frankofonním světě, video o Paříži se také všem líbilo a závěrečné tabulkové srovnání obtížnosti ČJ, AJ, NJ a FJ všem také pomohlo leccos si ujasnit.
Všechny děti moc pěkně spolupracovaly, hodiny nám rychle utekly, mnohdy bylo dotazů více než nám čas dovolil. Snad se podařilo přesvědčit co nejvíce žáků pro studium tohoto stále trochu, byť neprávem, opomíjeného jazyka.
Možná se budu opakovat, ale ať. Při studiu FJ se velmi dobře lze opřít o AJ, zejména co se slovní zásoby týče, stejné slovíčko významově, ten samý zápis, jen s odlišnou výslovností. Pracujeme v malých skupinách, s časovou dotací 4 hodiny v šestém a 3 hodiny týdně v sedmém až devátém ročníku. Využíváme všech možných organizačních forem i výukových metod práce, moderní technologie, interaktivní tabule, jazykovou laboratoř, počítačovou učebnu, spolupracujeme s dalšími institucemi, účastníme se soutěží, studijně-poznávacích zájezdů do Francie atd. Snažíme se, aby výuka bavila děti, ale i nás, učitele. Abychom byli motivovaní nejen k učení, ale i k poznávání reálií frankofonního světa.
FJ není nenaučitelný či nevyužitelný jazyk, naopak. Jde o jednací jazyk Evropské unie a dalších mezinárodních institucí. Jak wikipedie praví: hovoří jím přes 300 milionů lidí na 5 kontinentech, jde o druhý (hned po AJ) nejvíce vyučovaný cizí jazyk a také devátý nejpoužívanější jazyk na světě. Jazyk melodický, libozvučný, bohatý, hravý. Jazyk básníků, umělců, politiků, v dřívějších dobách jazyk šlechty a inteligence.
Doufáme a také věříme, že se v dalším školním roce 2023/2024 řady francouzštinářů více rozrostou a noví šesťáci se budou stejně nadšeně učit nejen německému, ale i francouzskému jazyku.
Malou fotogalerii naleznete na: https://tygrousek.rajce.idnes.cz/Ukazkove_hodiny_FJ_pro_5._tridy_-_kveten_2023/