Aktuality
Již v úterý 4. 5. 2010 jsme s pracovnicí Krizového centra Plzeň besedovali o zařízení KAČABA, které pomáhá získat pracovní uplatnění pro lidi s mentálním postižením. Kromě významu zařízení jsme pochopili, jak se vhodně při obsluze handicapovanými chovat.
5. 5. jsme ve dvou skupinách navštívili samotné zařízení. Děti si vyzkoušely "společenskou konverzaci" v kavárně, některé si zahrály společenskou hru, orientovaly se v systému zařízení. Některé si dokonce poprvé samy objednaly jídlo či nápoj a samy zaplatily.
Než do Kačaby vyrazila třída 5.C, podařilo se jí uskutečnit velmi přínosnou besedu s tělesně postiženým sourozencem děvčete této třídy. Lukáš je na vozíčku a pomáhá mu asistenční pes Olina. Otevřeně s dětmi mluvil o svých problémech, odpovídal bez ostychu na jejich zvídavé otázky.
Po návratu jsme "pokračovali ve výuce": děti si postupně (za asistence) vyzkoušely pocity některých postižených lidí – slabě vidících, nemluvících, s omezenou pohyblivostí. Nevidící zkoušeli např. rozlišit předměty, zvuky, stisky rukou, odhadnout průběh akce v jejich blízkosti, počet zúčastněných. Jednoduchý obrázek pak děti zkusily nakreslit oběma rukama, oběma nohama, pusou. Pro někoho bylo nejtěžší kreslit pusou, pro někoho nohou...
Mile nás překvapilo, že děti v 5.D z vlastní iniciativy shromáždily nejrůznější materiály o životě handicapovaných lidí (časopisy pro vozíčkáře, obrázky kreslené postiženými autory, program z vystoupení čínských handic. umělců, atp.).