Aktuality
Spring Awakening, americký muzikál, který je na repertoáru plzeňské Malé scény při DJKT teprve rok, ale přesto si už právem a zaslouženě získal velkou přízeň publika. Žáci tříd 7.C, 8.A, 8.C a 9.A se ho vypravili zhlédnout ve čtvrtek 16/6 2016.
Původní předlohy od německého dramatika Franka Wedekinda se chopili 2 soudobí američtí novátoři – libretista a textař Steven Sater a skladatel Duncan Sheik a dali vzniknout modernímu poprockovému muzikálu, který je natolik úspěšný, že od r. 2007 sbírá jednu hudební i divadelní cenu za druhou (Tony Awards, Grammy, Cenu Thálie 2015 pro K. Gudasovou, představitelku Wendly Bergmanové).
Příběh skupiny zhruba 10 mladých lidí se odehrává na sklonku 19. století, v době sice ještě plné předsudků, konvencí a sešněrované morálky, ale již zavánějící novátorstvím a modernou. Stejně jako dnešní mládež mají i muzikáloví hrdinové tytéž problémy: školu a školní výsledky, vztahy s rodiči, s učiteli, mezi sebou, mají své touhy, ambice, sny, ale už i pár šrámů na těle i duši. Vše je konfrontováno s dospěláckým světem, nepochopením, neinformovaností, autoritářstvím, předsudky. A tak jsou někteří zničení, frustrovaní, jiní naopak rebelové. Vše, včetně probouzející se sexuality a prvních erotických zkušeností, je zobrazováno odvážně, drsně, až s nekompromisní otevřeností.
Ač byly děti předem obeznámeny, co a jaké prostředí je čeká, jejich tváře po příchodu do sálu, ale hlavně během představení zračily značný údiv. Diváci totiž sedí prakticky na scéně, která je sporá, minimalistická – skládající se jen ze 4 pojízdných postelí a 2 bočních lešení s několika školními tabulemi. Malý orchestr je od diváků oddělen jen skleněnou přepážkou, takže vidíte muzikanty v akci a máte je takřka na dosah ruky. To samé se děje s herci, i těch se můžete téměř dotknout, když zpívají a stojí přitom vedle vás. Všichni jsou na scéně prakticky pořád přítomní a hrají na všechny strany, hlediště je totiž umístěné ze dvou stran jeviště. Hudba je chytlavá, texty až naléhavě sdělné, příběh má spád, ač všichni tuší, že happy end se konat nebude.
Muzikál, příběh z prostředí dospívajících v podání mladých herců, chytlavá hudba, netradiční prostředí. Jednoznačné devizy pro pěkný, silný, emotivní zážitek. Divadlo se dětem i nám dospělým moc líbilo. Rozhodně doporučujeme!
„Ranění dál svoje rány cítí, lidský hřích se nevykoupí smrtí. Přežívá jen stesk a usmíření a vědomí, že stále je i to, co dávno není...“ (úryvek z jedné ze závěrečných písní).